Vyhledat
  • Aleš Velísek

Kde není zákazník, není ani práce

Ocitli jsme se v těžké době a již nyní je jasné, že v některých sektorech hospodářství se bude propouštět. V posledních 10 letech jsem s kolegy pomáhal překonat toto stresové období při hromadném propouštění více než 500 lidí a zkušenosti s individuálním outplacementem jsem zajišťoval pro mnoho našich klientů. Níže uvádím své rady, tipy a doporučení a doufám, že Vám pomohou řešit toto nelehké období. Jaké zaměstnance propustit? Podle jakého klíče? Vyplatí se to vůbec? Jak pomoci zaměstnancům a manažerům řešit toto těžké období? Na tyto a další otázky odpovídám v minisérii 3 článků.

OUTPLACEMENT JAKO NÁSTROJ REVITALIZACE SPOLEČNOSTI

Četné studie, provedené u dospělé populace dokazují, že nečekaná ztráta zaměstnání je druhý nejvíce stresový okamžik po ztrátě životního partnera. Obrovskému stresu a tlaku jsou vystaveni také manažeři, kteří musejí tuto nepříjemnou zprávu oznámit každému jednomu z propouštěných. Mnohdy jde o dlouholeté kolegy, přátelé a nezřídka kdy i o rodinné příslušníky, kterým musí do očí říci tuto nepříjemnou zprávu.

Jak se tedy vypořádat s touto nepříjemnou rolí a ustát jako TOP manager takovou psychickou zátěž v kontextu udržení provozuschopnosti firmy? Lze vůbec nějak propouštěným pomoci a jak se chovat jako manažer?

Pro Top managery, kteří budou muset řešit hromadné propouštění jsou klíčové následující praktiky:

Komunikujte otevřeně a posilujte ve firmě atmosféru důvěry. Je třeba si uvědomit, že špatné informace se šíří 6 krát rychleji nežli informace dobré. To u lidí vyvolává paniku a mnohdy neopodstatněnou. Dávejte si pozor na šíření dezinformací, protože to Vás může připravit i o další klíčové zaměstnance, které si udržet chcete a i potřebujete. Komunikujte napříč firmou se všemi lidmi, a nejen s propuštěnými. Buďte trpěliví a všem současnou situaci neustále vysvětlujte. Stojí to nemalou námahu, ale vyplatí se to.

Informace musí být: pravdivá, srozumitelná, včasná, relevantní a podaná citlivě s ohledem na vážnost situace. Klíčovými faktory jsou včasnost a pravdomluvnost! Hrát „mrtvého brouka“ se nevyplácí. Nikdo nebude čekat, až „se rozhoupete“. Můžete tak přijít i o lidi, o které přijít nechcete. Pozor na řeč těla a doprovodná gesta! Pokud někomu sdělujete, že Vás to mrzí s „úsměvem na rtech“ protože jste si bezděčně vzpomněli na něco úsměvného, nebude Vám to nikdo věřit!

Snížení stavu zaměstnanců by mělo být představeno jako strategické řešení ve vztahu k budoucímu fungování. Hlavní argument by měl být ten, že jde o přežití firmy jako celku. Propouštění zaměstnanci situaci pochopí. Je však důležité, aby ji pochopili všichni. Jakkoliv se to zdá zvláštní, tak je potřeba, aby toto sdělení vyznělo pozitivně, především pak k těm zaměstnancům, o které nechcete přijít. Pokud tito porozumí situaci dobře, většinou pak aktivně spolupracují na vytvoření stability a přispívají tak k uklidnění celé situace.

Jako formu využijte formu besedy na shromáždění zaměstnanců, výrobní porady (pokud jste výrobní podnik) články v podnikovém časopisu apod. Jakoukoliv formu při hromadném propouštění zvolíte, tak rozhodnutí čiňte s ohledem na znalost charakterů kolektivu, kterému to chcete oznámit. Při hromadném propouštění je lepší oznámit to hned všem a najednou. Zabráníte tak dalším spekulacím a snížíte tím i míru stresu u zaměstnanců, kteří by tak čekali na to, co přijde.

Poskytněte propouštěným psychickou oporu. Zaměstnance, které propustit musíte, ale zároveň jsou dobrými pracovníky ubezpečte o tom, že jakmile to situace na trhu umožní, že byste je vzali zpět do stavu. Ubezpečte je o tom, že to zvládnou a poskytněte jim psychickou podporu. Někdo chce být jen vyslechnut, což mnohdy stačí. Pokud chcete dát i něco navíc, poskytněte zaměstnancům konzultaci u odborníka na outplacement.

Věřte tomu, co sdělujete. Připravte se na každé jednání a mějte po ruce dobrou řeč! Buďte opravdoví, protože lidé Vám musejí věřit. Pokud Váš příběh nebude uvěřitelný, povede to ke zvýšení nejistoty. Pokud tuto činnost dostanete za úkol Vy, určitě nenechávejte „nový firemní vůz“ zaparkovaný před firmou všem na očích a zvolte i vhodný typ oděvu vzhledem k situaci.

Pokud se na tyto procesy necítíte, svěřte se do péče odborníků. Mnoho firem volí místo přímého střetu prostředníky – odborníky na outplacement, kteří s tímto typem práce mají zkušenosti. Většinou jsou to pracovníci pocházející z personálních agentur, psychologové apod. Jejich úkol je zabezpečit bezproblémový chod hromadného propouštění, a to v návaznosti na podmínky firmy. Většinou to realizují formou uvedenou výše. Dávejte pozor na to, koho si najmete! Nejeden „odborník na outplacement“ přišel vysvětlovat nutnost propouštění ve vztahu k přežití firmy v novém obleku a s hodinkami za desítky tisíc. Schválně si porovnejte oblečení a vystupování premiéra a ministra vnitra. Kdo z nich je ve Vašich očích „uvěřitelnější“?


2 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Co se týká zaměstnání, je téma výplaty vždy velmi choulostivé. Některé společnosti dokonce smluvně zavazují své zaměstnance, aby s nikým o její výši nemluvili. Třeba by se tak dozvěděli, že zkušenější